Kunstnerisk hakeslepp.

kunstnerisk latskap_tometankerpink_floyd_fjæreheia_tommetanker

Jeg jobber i Blank. Et firma som tjener penger på kreativitet, og kvalitet. Vi skaper oppmerksomhet med jobbene vi gjør. Vi skaper ting på bestilling. Det er muligens det som gjør oss til ikke-kunstnere. Det vi nå skal lage, er” kunstnerisk latskap”, ifølge Erik Honore’s kritikk av Kildens Pink Floyd-oppsetning. “En kopi-oppsetning i form av et lokalt coverband kan i en slik sammenheng ikke defineres som kvalitet”,- sier han. Kilden har satt opp West Side Story og skal sette opp Les Miserables.  Er dette cover-forestillinger? De er satt opp tusenvis av ganger før. Ulike grupper forsøker å etterligne, eller kopiere, foregående oppsetninger. Det tolkes, sammenlignes og endres og gjøres forsøk på å være nyskapende i ellers velkjente kulisser. Er dette kunstnerisk latskap? Det er det Puls og Bentein Baardson nå også skal gjøre. Med hjelp av oss. I Blank. Oss kunstnerisk late. Vi skal gjennom kommersialitet skape noe ingen har sett før. 3D-mapping av en fjellvegg. Magi, illusjoner og forbløffelse i en spektakulær setting. I Fjæreheia utenfor Grimstad skal vi sammen med svært profesjonelle lys- og scenefolk fra Kilden produsere et hakeslepp. Og etter forestillingen vil til og med Erik Honore sannsynligvis tusle ned til bilen igjen,- comfortably numb.

10 comments

  1. norwaypf's avatar
    norwaypf · November 26, 2013

    Vel, helt at det skapes noe helt nytt ingen har sett før vil jeg ikke si.
    Ja kanskje første gang på en fjellvegg, men prinsippet i seg selv har blitt brukt av Waters selv
    på 2010-2013 The Wall turneen, og sånn sett hvor det sendes betyr ingenting. Om det er fjellvegg, papp brikker osv. “Problemet” med det hele er at det rett og slett blir for likt det Waters gjorde. Bare se på den lille pre-view som var på FVN der “fjellet” sprekker er jo rett og slett en 100% kopi av hva som skjer under Comfortably Numb under The Wall turneen. Og det som gjør det litt “feil” i mine øyne som en stor Floyd fan, er at det er feil å kjøre på en kopi av “samme” show så kort tid etter originalen selv har gjort det. Hadde man f.eks ventet noen år med det, blir saken fort anderledes.

  2. tommetanker's avatar
    tommeivind · November 26, 2013

    I samarbeid med scenograf fra Kilden og Puls skal Blank benytte 3D projeksjon på fjellveggen under konserten. Det blir for kjedelig teknisk å forklare her. Men smaken av 3D projeksjon kan du snart få allikevel. Om 9 dager! Ta turen til torvet i Kristiansand og se Juleshowet som nå går for tredje år på rad. Teknikkene er de samme. Innholdet i Fjæreheia blir fritt for sprettnisser. Vi lover et “bakteppe” til konserten som vil overraske.

  3. norwaypf's avatar
    norwaypf · November 27, 2013

    Ja ikke misforstå og dette blir jo garantert bra, så er ikke det jeg sier.
    Og ja juleshowet er jo fantastisk 🙂
    Men saken er vel at hele Waters – 2010- 2013 The Wall turne var nettopp basert på 2 timer med det beste av det beste 3D prosjeksjon har å tilby når det kommer til teknologi pr.idag. Er liksom ikke for ingenting at Waters nettopp på 3D effekt delen brukte over et år, 20 mann og nesten 50 millioner på å få det så “perfekt” som mulig før turnestart og brukte all fri periode mellom de ulike turnedelene med å oppgradere systemet til det nyeste. Og er derfor jeg mener at det kanskje blir litt feil å gå over på det samme feltet så kort tid etter hovedartisten selv har gjennomført det, og kanskje ennå vil ta ut på veien igjen.

    Men men mulig jeg etter 25 år som fanatiker av Floyd rett og slett er for blitt for “sær” og for knyttet til det originale, som jeg er stor kunnskapsrik om og utrolig detaljbasert (hehe ja rett og slett ekstremt pirkete) på ned til den minste detalj både når det kommer til musikk, lydeffekter og lys/effekt bruk.

    Men igjen har ingenting verken med dere eller Puls å gjøre, for dere begge gjør en super jobb.
    Og all ære for det og såklart lykke til 🙂
    Somsagt er kun tidspunktet for dette som forundrer meg.

    • tommetanker's avatar
      tommeivind · November 27, 2013

      Tror dette blir bra ja. Selv om vi ikke helt matcher Waters budsjetter tror jeg vi matcher kvaliteten i det vi lager. 3D mapping av noe så solid som en fjellvegg åpner for nye muligheter. Håper han en gang får se hva vi har laget. Dette er jo en tribute til han og et stort band og store kunstnere.

  4. dubidub's avatar
    dubidub · November 27, 2013

    Kristiansand symfoniorkester, som er et digert coverband, blir det kritikk av at de spiller i Kilden støtt og stadig?

    • tommetanker's avatar
      tommeivind · November 27, 2013

      he, he. Har ikke hørt onde ord om dem.

  5. Erik Honoré's avatar
    Erik Honoré · November 28, 2013

    Hei, Erik Honoré her, jeg så bloggposten vedrørende Fjæreheia-debatten som jeg startet. Siden det ofte blir litt misforståelser rundt hva man faktisk mener og hva noen tror man mener: Jeg er som alle i debatten glad i Pink Floyd, men jeg er altså tilhenger av originalartister fremfor coverband. Det er jeg nok ikke alene om. Og siden jeg har erfaring med budsjettering av konsertproduksjoner som også vektlegger det visuelle og lydmessige, vet jeg at man kunne ha fått en internasjonal originalartist av format til Fjæreheia for samme prisen, eventuelt i samarbeid med lokale krefter. Eller man kunne ha gjort en påkostet produksjon med noe man laget fra bunnen av, også dette gjerne med lokale krefter. Det handler bare om et valg, og det er dette valget til Kilden (coverband fremfor originalartist) jeg er uenig i.

    Det visuelle: Jeg er rimelig sikker på at Blank eller andre med liknende visuell kompetanse kunne ha gitt også en internasjonal originalartist eller en innovativ egenproduksjon en spektakulær innpakning. Og trolig enda mer interessant – fordi man da måtte ha tenkt nytt fra bunnen av. Dermed ville det visuelle også ha vært et originalprodukt. Nå vet jeg selvsagt ikke om man i forbindelse med Fjæreheia har fått tillatelse til å benytte Gerald Scarfes fantastiske animasjonssekvenser fra The Wall, for eksempel. Det jeg har sett av andre Pink Floyd-tributes inneholder kopier av animasjonene, trolig fordi Pink Floyd / Gerald Scarfe ikke gir tillatelse til bruk av originalene.

    Om originalartist vs. coverband: For det første er det stor forskjell på et coverband som forsøker å legge seg så tett opptil originalen som mulig, og en (forhåpentligvis) original fortolkning av orkestermusikk. Bach er død, men det er faktisk en teoretisk mulighet for at Roger Waters (altså originalartisten, den stemmen vi egentlig vil høre) fremfører The Wall på Telenor Arena, mens Kilden setter opp en kopi av konseptet og musikken hans i Fjæreheia. Waters turnerte med The Wall frem til i sommer, og det er godt mulig han vil fortsette.

    Dessuten: Du nevner i blogginnlegget at Kilden setter opp West Side Story og skal sette opp Les Misérables, forestillinger som er satt opp tusenvis av ganger før. Jeg er helt enig. Dette er ofte også “kunstnerisk late” valg, både fordi det er de første musikalene man finner når man blar i platebunka (det finnes faktisk flere), og fordi de er spilt til døde på hver eneste scene over hele den vestlige verden.

    Men viktigst: Jeg kjenner kostnadene (ikke på krona, selvsagt, men at det handler om multimillionbudsjetter), og denne coverband-produksjonen vil koste mer enn en storslått oppsetning med en originalartist i stjerneklassen. Dette er faktisk et viktig poeng, for jeg tror folk flest heller vil ha en original, om de først har valget.

    • tommetanker's avatar
      tommeivind · November 28, 2013

      Hei. Takk for utfylling. Det er dessverre fort gjort å bli synlig om en åpner døren for journalister i det offentlige rom. Jeg skjønner dine argumenter med deler dem ikke. Selv uten min navlebeskuende innhablitet som ansatt i Blank, tror jeg at jeg hadde likt Kilden sitt valg. Uenigheter er det alltid, og Kilden beskyldes for å ikke ta tøffe nok valg. Om ikke dette er et tøft valg så hadde vel ikke dere musikkjennere kritisert det så mye. Det er kanskje litt for folkelig til at fagfolk kan oppskatte det, men det ser ut som resten kan. En påkostet produksjon med en gjeng glade, og populære Pink Floyd amatører fra Vennesla er det ikke ofte en får oppleve! Det at det vil trekke lassevis med folk må jo også være bra. Flere får oppleve fantastiske Fjæreheia. Og helt sikkert andre enn dem som allerede har vært der.

  6. Erik Honoré's avatar
    Erik Honoré · November 28, 2013

    Takk for svar, vi får være enige om å være uenige, det er helt uproblematisk! Jeg mener altså at “folk flest” ville foretrukket originalartister om de visste at det var et alternativ.

    En vesentlig ting til slutt: Som jeg har nevnt andre steder i debatten, aksepterer jeg ikke argumentet om at prosjektet kritiseres fordi det er “for folkelig” for musikkjennere. Rett og slett fordi ingen har kritisert at man skal ha Pink Floyd eller rock generelt i Fjæreheia. Bare at det bør være originalene.

    Det er en avsporing av debatten å forsøke å gjøre dette til en “folk flest kontra eliten”-debatt, og kulturredaktør Blågestad i Fvn. var på tur da hun kommenterte det som om det var et høy-/lavkultur-spørsmål, og til og med klarte å si noen totalt tåpelige ting om venndøler. Venndølen Kjetil Nordhus (vokalist i rockebandet Tristania og leder av SØRF) og for så vidt Toffen Gunnufsen fra Homborsund var blant de mange som var enige i min kritikk av Kildens valg av coverband fremfor en stor internasjonal artist eller påkostet originalproduksjon.

    Så det er skivebom og ikke helt redelig å gjøre dette til et spørsmål om “folkelighet”, siden alle – folk flest og musikknerder, som også tilhører “folk flest”, er enige om at Pink Floyd (originalen) er et glimrende band.

Leave a reply to tommeivind Cancel reply