The good, the bad and the Lyngdal
The Good, the Bad and the Ugly (Il buono, il brutto, il cattivo) er fra 1966 og er en episk western kultfilm. En skikkelig dårlig spagettiwestern med Clint Eastwood, Lee Van Cleef og Eli Wallach i hovedrollene. Egentlig er det tredje film i en trilogi. Om skikkelig manne cobboyer på jakt etter gull. 3 skurker 3 personligheter.
Den tøffeste av de alle ,- Clintern, ruler. Han ruler alltid. Gudd for en avmåldt kald kynistisk tøffhet. Hadde jeg truffet han på gata hadde jeg bare latt vannet gå. I Lyngdal for et par uker siden gikk jeg og hilste på traktorer. Mange. Veldig mange. Tøffe, stygge, snille og dumme. De har jaggu meg personlighetene i seg de og. Både han John Deere, han Mezzy Ferguson og han Nat Ional. For ikke å glemme mr. Ford. Hyggelig å snakke litt olje, høyballer og trøbbel i forgasseren med en traktor fra 50-tallet. Atrige bilder i hodet fra Dyrskun. Skal tilbake neste år og høre om hva de har bedrevet tiden med.
Når det er tid for å bruke stemmene vil nok enkelte sette i gang å synge. Andre synes det er forstemmende og holder seg innendørs. Kanskje like greit, men det er altså tid for pointilisme. Pek på den du vil ha. Pek på den personene du vil skal styre og stelle og dulle og dalle slik at du kan gi faen. Ta et valg, og gjør et valg. Slipp stemmende løs, – det er vår sjanse til å påvirke. Stemmer du ikke så slutt å klag. Bruk stemmen i dag så kan du fortsette å klage.













